Tuesday, September 08, 2009

TARAWIKH OH TARAWIKH


Ramadhan oh ramadhan, terlampau banyak nikmat yang Allah curahkan kepada hambanya yang sentiasa beribadat kepada-Nya terutama dalam bulan yang mulia ini. “ kullu ‘am waantum bilkhair”. Sebagai manusia lain tidak bukan mestilah perbanyakkan amalan yang mana kita tahu bahawa setiap apa yang kita lakukan pada bulan ini akan diberi ganjaran sekali pun kita tidur, berdasarkan kepada hadis nabi yang berbunyi:
“ senyap orang yang berpuasa itu merupakan tasbih, tidurnya ibadat, doanya mustajab dan balasan amalan di lipat ganda”

Ada pun yang dimaksudkan “tidur” itu bukanlah tidur sepanjang hari, bermula pagi hari hingga waktu berbuka malahan perkara itu makruh. Tidur ini hanya sekadar unutuk merehatkan sahaja seperti tidur sebelum zohor dan tidur untuk mendapatkan malamnya itu dengan beribadat.
Allah humma barikna fi rejab wa syaaban wa ballighlna fi ramadhan”. Doa yang ringkas namun terdapat pelbagai makna yang tersirat. Apa yang kita tahu bahawa doa Rasulullah ini sudah dibacakan sejak bulan rejab lagi untuk mendapat keberkatan didalam bulan tersebut dan bulan2 yang lain. masih lagi diberi pinjam tubuh badan ini untuk mendapatkan ganjaran di bulan ramadhan ini. Abu Hurairah r.a berkata, Nabi Muhammad SAW bersabda :
“ apabila datang bulan Ramadhan maka dibuka pintu2 syurga dan ditutup segala pintu2 neraka dan syaitan dibelenggu”

Berdasarkan hadis nabi ini, sebenarnya kita selaku umat islam telah menang dan sangat beruntung kerana salah satu musuh kita telah dibelenggu iaitu syaitan. Hanya perlu untuk melawan nafsu yang ada pada diri disamping kita diberi ganjaran setiap apa yang kita lakukan malahan berlipat2 ganda dari bulan2 sebelum ini. Jika diperhatikan kenapa Allah tidak menyuruh nabi berperang (perang badar) pada bulan rejab sedangkan pada bulan itulah terlalu banyak tohmahan yang dilemparkan kepada mereka?

Kenapa Allah menyuruh nabi berperang pada bulan ramadhan?. Sebabnya bulan ini adalah bulan kemenangan bagi seluruh umat islam seperti yang diceritakan dalam surah Al-Haj ayat 39-40

Pengalaman ku di bumi anbia dulu

Ketika Ramadhan 1998 diriku ini sangat beruntung kerana dapat memulakan puasa di bumi Mesir dan juga merupakan bumi para2 anbiya’ dan sahabat disamping ulama’2 yang tinggi darjatnya. Solat tarawih kali ini aku bersama dengan jamaah orang Mesir sendiri kerana tahun lepas hanya bertarawih bersama orang Malaysia sahaja. Masjid Amru Al Asr selalu menjadi pilihanku . Tarawih disini hanya melakukan 8 rakaat sahaja berbanding Malaysia ada yang membuat sehingga 20 rakaat namun itu semua tidak jadi masalah untuk dilakukan.

Pada awalnya ku menjangka bahawa surah yang dibacakan adalah sama seperti di Malaysia yang kebanyakannya hanya membaca surah yang pendek2 atau juzuk a’mma. namun apa yang dibacakan adalah juzuk 1 sehingga habis yang merangkumi 8 rakaat itu. Setiap satu juzuk mempunyai 8 makra’( ain) dan setiap rakaat dibaca 1 makra’ yang mana 1 makra’ itu, 2 muka surat, dua muka surat setengah atau 3 muka surat. Ketika rakaat yang ke-4 lagi kaki dah mula lenguh, apa pun nak tak nak terpaksalah tahan sehingga habis tarawih bersama2 dengan witir sekali. Memang lenguh kerana kebiasaannya hanya surah yang pendek2 tapi kali ini terpaksa kuatkan diri. Tetapi Imamnya membaca dengan sedap sekali Sheikh Mohd. Jibril.

Aku terkejut sedikit kerana orang arab berpelukan selepas habisnya sembahyang dan mengucahkan tahniah, kenapa tiba2 orang arab ini ucap tahniah?. Rupanya baru aku tahu bahawa mereka dapat masuk lagi kedalam bulan ramadhan tahun ini. Masing2 berpelukan (laki ngan laki je) dengan ucapan tahniah kepada kawan mereka. Mereka menganggap bahawa beruntung sekali dapat Ramadhan kali ini, wajah masing2 berseri2 kerana terlalu gembira disamping sambutan menyambut Ramadhan sungguh meriah seperti menyambut hari raya.

Berlainan pula di Malaysia, yang aku rasakan amalan ini jarang dilakukan oleh masyarakat kita. Apa yang disambut adalah hari raya yang merupakan hari kemenangan juga tapi Ramadhan inilah sebenar-benarnya bulan kemenangan bagi umat islam. Ketika itu juga perasaanku juga seperti ingin dipeluk kerana aku juga dapat masuk dalam Ramdhan ini tapi hanya sekadar bersalam sahaja. Walaupun hanya dengan ucapan tahniah itu, makna disebalik kalimah itu membawa erti yang pelbagai seolah-olah bulan2 sebelum ini adalah bulan “berperang” dan apabila masuk sahaja bulan ramadhan terus perolehi kemenangan.
Kadang2 terfikir sejenak kenapa Allah meletakkan ramadhan ini hanya sebulan? Kenapa tidak 2 atau 3 bulan? Yang mana ganjaran kesemuanya adalah sama?. Mungkin ada hikmah disebalik sesuatu kejadian Allah itu.
“Allahumma innaka ‘afwun tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘anna” perbanykkan doa ini ketika Ramdhan ini terutama apabila masuknya 10 malam terakhir yang kita tahu bahawa salah satu malam itu adalah malam lailatul qadr. Seperti apa yang disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW :
“barang siapa yang menghidupkan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keinsafan maka diampunkan dosa2 yang terdahulu”Kita pon sudah tahu tentang sabda nabi ini, namun apa tindakan kita. Adakah hanyat idur sahaja atau duduk sahaja? Banyakkanlah ibadat…

Suasana Pusat Islam Politeknik sungguh mengharukan . Malam mula-mula Ramadhan tak ramai pelajar yang pi Solat tarawikh….. Lepas tu aku meminta Ketua Biro Kerohanian JPK saudara Sufian membuat annaun memintak pelajar pergi menunaikan Solat Tarawikh. Sebelum itu aku dulu yang memberi Tazkirah melalui pa sistem di Kamsis. Ramai la dua tiga malam . Itu pun tak semua turun………… la ni ya Allah tinggai 3 saf sahaja….. masha allah , kenapa berlaku begini. Sedangkan solat tarawikh ni sebulan je Allah kurniakan kepada kiteeee……. Kalau ajak student pi tengok konsert ke, pi kangaq ka, pi tgk cd tu ke. Ya Allah.... penuh bilik , setiap hari pun takpa...... Maksud saya ni, bukan lah semua, ada yang komitment pi setiap malam , tahniah saya ucapkan.

Sekian untuk kali ini , sampai jumpa lagi.

Wassalam.

No comments: